Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Hjem

> Felles > Bli inspirert > Filmtips

David Lean:

Lawrence of Arabia

Lawrence of Arabia

Normalt synes jeg, at det er lidt overdrevet når folk anskaffer sig væg-til-væg TV, men lige netop med filmen om T. E. Lawrence kan skærmen ikke blive bred nok. Peter O’Toole, Omar Sharif, Alec Guinness og Anthony Quinn har store roller men det er ørkenen som har hovedrollen. Den er med i alle scener, direkte eller inddirekte og den kan fylde det store lærred.

Handlingen er løseligt bygget på historiske fakta men filmen formår at sætte sig ud over den historiske ramme. Det drejer sig ikke kun om Mellemøsten under 1. verdenskrig. Der er flera tema, som stadig er særdeles nærværende: Krig, identitet, kulturellle forskelle og ikke mindst: Skal man være loyal overfor en uduelig ledelse? Eller skal man tage sagen i egen hånd.

Filmen er fra 1962 og er vel et af de bedste eksempler på en gammeldags episk storfilm. Handlingen er fortløbende, der er storslåede landskaber, utroligt mange statister og dyr, store kulisser så hvis man trænger tilen god lang pause fra et lidt skiftende norsk vejr, så er man i godt selskab med al Lawrence, prins Faisal og Sherif Ali. Og hvis man så har en storskærm og et godt lydanlæg så er det næsten lige så godt som en uge i syden.

Del på facebook
Amma Asante:

Belle

Belle

Denne filmen er et sjarmerende kostymedrama som tar for seg den ganske så unike historien om Dido Elizabeth Belle Lindsay.  Belle er datter av en afrikansk kvinne og den britiske sjøoffiseren John Lindsay, som tar Belle med tilbake til England slik at hun kan bo sammen med hans onkel og tante. Som et medlem av en aristokratisk familie i andre halvdel av 1700-tallet er Belle i en ganske unik situasjon, hvor datidens regler og normer hindrer henne i å bli behandlet som andre medlemmer av samfunnet/aristokratiet.

I tillegg til å ta opp rasespørsmål og samfunnets syn på etnisitet på 1700-tallet gjennom Belle sin situasjon, blir det også fokusert på slavehandelen som foregikk på den tiden. Belles onkel William Murray er nemlig høyesterettsdommer og må avsi dom i en forsikringssak hvor kapteinen på slaveskipet Zong, har druknet slavene som ble transportert for å kunne kreve inn forsikringspengene. Saken er av særdeles stor viktighet da dommen vil kunne få konsekvenser for slavehandelen som er blitt en viktig del av Englands økonomi. Det at rettsaken kun skal ta stilling til om det var begått forsikringssvindel og ikke om det burde være straffbart å drukne slaver sier ganske mye om den tidens etiske syn og lover.

Historien er basert på faktiske personer og hendelser fra 1700-tallet. Det er visstnok lite man vet om Belle og hennes liv, noe som har gjort at filmskaperne har hatt stort rom til å utbrodere personene og livene deres ganske fritt.

Samtidig er dette et klassisk kostymedrama og man får en god dose kjærlighet, drama og følelser. Bra skuespill og interessante personer gjør det hele både spennende og fornøyelig. Tilhengere av Jane Austen, Downton Abbey og andre kostymedramaer vil nok finne mye å like. Som så mange filmer i denne sjangeren dukker det også noen «skurker» opp i form av en overlegen pengegrisk mor (spilt av Miranda Richardson) og hennes to sønner. Spesielt den eldste sønnen (spilt av Thomas Felton som også spilte Draco Malfoy i Harry Potter filmene) er en skikkelig ufyselig karakter. Thomas Felton truer nesten med å tippe over i ufrivillig komisk selvparodi når han skuler olmt og snerrer seg gjennom scene etter scene.

Alt i alt er dette en fin og underholdende film. Som kostymedrama fungerer den bra. Belle sin historie og fokuset på slavehandelen gjør den ganske unik innenfor sjangeren, samtidig som den aldri blir for mørk eller dyster.

Del på facebook
Steve McQueen:

12 years a slave

12 years a slave

Denne filmen bygg på ei sann historie frå 1850-åra om Solomon Northup, ein fri svart mann frå New York. Han vert kidnappa og seld som slave til sørstatane.  Som slave på bomullsplantasjar vert både han og medslavane utsett for nådelaus mishandling, trakassering og overgrep.  Ganske ufatteleg for oss i dag, men slik var det. Menneskesynet vi vert vitne til verkar vanvitig, og det gjer vondt å sjå kva slavane vert utsett for. Han møter også ei viss velvilje hos nokre kvite menn, for nytt syn på slaveriet har byrja å nå sørstatane også.

Dette er ei svært sterk historie om ein sterk mann som ikkje gjev opp håpet om eingong å bli fri og få vende heim til familien sin i nord.

Filmen gjer deg sint, frustrert og sjokkert. Det skjer deg i hjertet å sjå dette krutsterke slavedramaet. Hovudrolla er utruleg godt spelt av Chiwetel Ejiofors.

Del på facebook
Tom Hooper:

Kongens tale

Kongens tale

Ved første møte ber terapeuten prins Albert om å fortelle en vits. Prinsen (Colin Firth) snubler over sine ord og svarer: Timing er ikke min beste egenskap. Det er en av de mange gangene i filmen at Firths timing er perfekt.
Prinsen har stammet i hele sitt liv. Han hadde en ensom barndom og forholdet til hans eldre bror Edward, var ikke alltid like lett.

På vegne av sin far må Albert lese et budskap til folket. Han får ikke ordene ut av munnen sin. Hans kone Elizabeth tar kontakt med logopeden Lionel Logue. Der får Albert hjelp til å forbedre talen sin med litt utradisjonelle metoder. Mellom de to motpolene utvikler seg et vennskap.

Heldigvis er ikke Albert, men Edward tronfølger, så han slipper å snakke mye i det offentlige. Men Edward gir avkall på tronen for å gifte seg med kvinnen han elsker. Med motvilje blir Albert King George VI. Med god hjelp av Logue vokser selvtilliten til den nye kongen.

Kongens tale er en Oscar-belønnet australsk/britisk film med vakker musikk og gode skuespillere. Colin Firth er overbevisende som stammende konge og gjorde et sterkt inntrykk på meg. Kanskje litt ekstra fordi jeg er logoped selv og har jobbet mye med personer som stammer.

Del på facebook
Wes Anderson:

The Grand Budapest Hotel

The Grand Budapest Hotel

Ein ny film frå Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Darjeeling Limited og Moonrise Kingdom for å nevne berre tre) skaper forventningar. The Grand Budapest Hotel innfrir som ei visuell oppleving med ein større dose humor enn vanleg.

Historia dreier seg om både tyveriet av Gutten med eit eple - eit verdifullt maleri frå renessansen – og kampen om ein betydeleg arv. Med andre ord to alminnelege saker å bygge forviklingar rundt i eit eksotisk hotellmiljø. I mellomtida toppar det seg utanfor hotelldørene i det fiktive Republikk av Zubrowska. Dette er eit slags sjarmerande etterlevning frå det klossete Austerrike-Ungarn, som no blir innhenta av tidas nådelause gang. Filmen danser gjennom fleire tidsperiodar og dette gjer forviklingane meir utfordrande samtidig som hotellet blir tidlaust.

I resepsjonen ved det ærverdige Grand Budapest Hotel finn vi dei to hovedpersonar -  den legendariske concierge Monsieur Gustave (Ralph Fiennes), som har eit øye for blondinar, og berre blondinar, og Zero Moustafa (F. Murray Abraham), ei flyktning med litterær innsikt som no er ein pikkolo i særklasse i lære hos Gustave.  I dette særeigne hotellet er gjestane som Mme Céline Villeneuve Desgoffe und Taxis naturlegvis ikkje som du og eg.

Som i Wes Anderson filmar elles, møter vi eit spekter av kjende skodespelarar. Ingen av desse har roller av særleg betydning, for etter at Gustave blir arrestert for både tyveriet av maleriet og mordet på eigaren, dominerer hovedpersonane fullstendig. Ralph Fiennes i rolla som Gustave er spesielt fremragande, i det dette radarparet tryller fram sine overraskande ferdigheitar.

Det humoriskiske kan samanliknast med Fawlty Towers framstilt som Disney for voksne. Men dette er kunstverk frå Wes Anderson. Eit nostalgisk drømmelandskap (spesielt sterk for dei som kjenner Sentral-Europa) blir skapt ved hjelp av fargar og små detaljar. Det gjer filmen til eit visuelt eksperiment som er vellykka.  Filmen kjem på dvd 6. august.

Del på facebook
Cate Shortland:

Lore

Lore

Nazi Tyskland finst ikkje lenger, heller ikkje Tyskland, heller ikkje vatn, mat eller hjelp. Men det finst husly i skogen og i utbrende fabrikkar. Og det finst betalingsmiddel.

Da krigen er tapt, må privilgerte foreldre rømme og overlate barna sine til å klare seg så godt dei kan. Lore må leie sine yngre søsken, den yngste ein baby, til bestemora i den britiske sonen, men dei kjem ikkje ut av den amerikanske. Det blir ein tøff omveg via den russiske sonen i staden. I tillegg til å overleve ein strabasiøs flukt, må Lore konfrontere undervegs sin antisemitisk oppvekst, spesielt da ho får hjelp av ein jøde som ho utviklar eit konfliktfullt forhold til.
Det er kamerabevegelsene (Adam Arkapaw) som fortel det meste i denne sterke historie, sett gjennom Lore, og dei fanger vår oppmerksomheit frå første øyeblikk med stor autentisitet. Dei små detaljane gir mykje meining. Det betyr ikkje at vi forstår dei alle. Ein får vertfall med seg ei uforglemmeleg skildring av karakterstyrke hos Lore. Det betyr ikkje at vi veit alt som korleis ho resonnerer. Saskia Rosendahl spiller si første filmrolle som hovedpersonen. Det blir neppe den siste.

Dirigert av Cate Shortland, filmen er ei oppfølgjing av Somersault, men eit meir ambisiøst prosjekt. Det er lite dialog i denne australsk-tyske produksjon. Versjonen som er tilgjengeleg i Norge har engelske undertekster. Den tyske dialogen er imidlertid enkel, og det er ei betydeleg styrke for filmen at den er på tysk. 15 år. 109 min. 2012.

Del på facebook

Åpningstider

Mandag - torsdag 10 - 19
Fredag 10 - 16
Lørdag  10 - 14

  

Telefon:
71 57 51 00

E-post:
bibliotek@kristiansund.kommune.no 

Vi blir inspirert av